Grafiska begrepp

Nedan ges en kortfattad introduktion till några begrepp avseende digitala konsttryck. *)

Innehållsförteckning

Färger från original till tryck

Vi tillämpar färgkalibrering vid fotografering, redigering på skärm och utskrift. Färgerna på trycket kan dock aldrig kan stämma helt med originalet eftersom det är skapat med olika tekniker och material. Exempelvis oljefärg, akryl, akvarell på originalet skiljer sig åt materialtekniskt jämfört med ett pigmenterat bläck som i våra Giclée och Poster-tryck. Dessutom skiljer sig olika papper eller canvasdukar med mera från varandra. Detta gäller alla trycktekniker, även äldre tekniker som litografi. Det är också bland annat därför ett original säljs till ett betydligt högre pris än tryck av samma bild.

Fotografering

Vi kan hjälpa dig med fotografering där vi bland annat tillämpar färgkalibrering från foto till skärm vid redigering och slutligen vid utskrift. Du kan dock ofta få ett tillräckligt bra resultat med enklare utrustning vilket också är kostnadseffektivt. Läs mer här hur du kan fotografera själv. 

Vitbalansering

Vid fotografering blir det alltid en viss avvikelse av färger jämfört med originalet på grund av olika ljusförhållanden. Med vitbalans justerar man en neutral färg (vit eller oftast grå). Vitbalans är helt enkelt att korrigera färgerna relativt vad som kan anses vara neutralt. Smartphones gör ofta detta automatiskt men vissa appar kan låta dig hantera vitbalansen manuellt.

Färgprovtryck

Färgprovtryck har alltid gjorts i den grafiska branschen för att säkerställa en så korrekt färgåtergivning som möjligt i trycket. Det gäller såväl litografier som moderna digitala trycktekniker som Giclée och Posters med pigmenterat bläck. Färger skiljer en hel del mellan olika kameror och dess inställningar, olika bildskärmar med olika inställningar, färgrymder, ljusförhållanden, papper och skrivare. Även i en helt kalibrerad process blir det aldrig helt exakt. Därför måste man alltid göra provtryck så att färgerna kan synkroniseras så bra som det är tekniskt möjligt innan man gör de riktiga trycken. Provtryck är endast till för att du ska kunna godkänna färgerna och sparas hos oss som vår referens för framtida tryck. Provtrycken görs normalt på poster-papper.

Färgkorrigering

När det första provtrycket är gjort och vi kan jämföra det med originalet kan bilden färgkorrigeras något, med ytterligare något eller några provtryck. Det kan bero på att kameran inte lyckats fånga alla färger eller nyanser tillräckligt bra eller att ljusförhållandena vid fototillfället inte varit optimala. Färgkorrigering kan aldrig återge originalets kvaliteter fullt ut men man kommer oftast nära.

Bildbehandling

Bildbehandling är det som ofta kallas att ”photoshoppa”. Du kan vid behov beställa  bildbehandling till exempel ytterligare färgkorrigering, eller om originalet har mindre skador, repor etc. som kräver retusch.

Inramning och passepartout

En välgjord inramning förhöjer intrycket av bilden och skyddar även bilden mot repor och missfärgning. Inramning kan göras på ett prisvärt sätt med standardramar i A2, A3 och A4 eller hos en rammakare om bilden inte har standardmått. För Giclée har man även en passepartout.

Se videon för mer information.

Montering

Montering behöver göras för att motivet (dvs bilden) ska komma rätt i förhållande till inramning med passepartout för Giclée eller utan passepartout för Posters. Vi kan anpassa monteringen efter standardramar (A2, A3, A4) ifall du inte vill anlita en rammakare, vilket gör totalkostnaden betydligt lägre för dig.

Monteringen för Giclée sker för att passa passepartout med följande innermått (innerkanten av öppningen)
A4: 19 x 29 cm
A3: 29 x 39 cm
A2: 41 x 58,4 cm

Nedan visas en översikt av montering för Giclee respektive Poster.

Riven kant

Vid montering kan du även välja vårt unika tillval för “riven kant” vilket ger lite av en original-känsla åt bilden. På den beskurna bilden nedan ser du rivna kanten nedtill och på vänster sida (den rivna kanten är förstås på bildens alla sidor när den inte beskurits som här).

Vit kant för Posters

En vit kant brukar läggas till på posters istället för en passepartout. Nedan ser du marginalerna som används för respektive storlek på posters du trycker hos oss.
 

Marginal underkant

Övriga marginaler

A4

22 mm

17 mm

A3

30 mm

20 mm

A2

40 mm

30 mm

Kvalitetsstämpel

Om du väljer att trycka Giclée-tryck kan du få vår unika, diskreta prägelstämpel nedanför motivet vilket garanterar högsta kvalitet med ljusäkta 100% 300 gram bomullspapper och pigmentfärger.

Papper för våra Giclée och Posters

De papper vi använder för Giclée är 310 gram av 100% bomull vilket är högsta kvalitet. Pappret är noga utvalt för att kunna skriva för hand på med blyerts, till exempel numrering och signatur. Många andra bomullspapper har en för hård yta (coating) och är därför svåra att skriva på. Tillverkning av bomullspapper är ett hantverk och kan ha en viss avvikelse (cirka 2 millimeter) från standardmåtten A4, A3 och A2. För våra exklusiva Posters är pappret 230 gram, vilket är betydligt bättre än andra posters.

    • A2: 420 x 594 mm
    • A3: 297 x 420 mm
    • A4: 210 x 297 mm

Pixlar och konsttryck

Digitala bilder byggs upp av pixlar vilket är små fyrkanter som man inte ser såvida inte det är för få pixlar per tum för ett visst betraktningsavstånd. Olika kameror kan fotografera med olika antal pixlar. En tavla kan sägas normalt betraktas som närmast på cirka en meters avstånd, vilket gör att det krävs minst 200 pixlar per tum. Helst ska bilden ha 240 pixlar per tum (ppi) för att ha goda marginaler (upp till 300 ppi förekommer men det är i överkant). Det innebär att bilden måste ha ett visst minsta antal pixlar för olika storlekar vid utskrift, vilket också ställer krav på vad kameran klarar av. Det brukar anges i MegaPixel (MP), dvs miljoner pixlar.

Som en enkel riktlinje bör kameran klara minst 6 MP för A4, 11 MP för A3 och 22 MP för A2. Du kan enkelt googla på vad just din telefon eller kamera klarar av. Kamerans antal pixlar säger dock inte allt. En kamera med större sensor fångar mer ljus per pixel. Smartphones har generellt en mycket mindre sensor än en vanlig kamera (särskilt fullformatskameror). Nyare smartphones har i skrivande stund (2023) ofta flera linser som kombineras med mjukvara. Vissa smartphones använder även ”pixel binning” där grupper av sensorer (bins) slår ihop flera närliggande pixlar för att kompensera för små sensorer, vilket är bra när det är dåliga ljusförhållanden då det minskar bruset. När du fotograferar i dagsljus så bör du alltså stänga av pixel binning för att få ut högsta möjliga upplösning av din smartphone.

Nedan ges mer detaljer om antal pixlar per tum (i kameran) vilket översätts till punkter per tum vid utskrift (dots per inch, dpi). Du ser även vad kamerans minsta kapacitet i megapixlar (MP) behöver vara (räknat på längsta sidans pixlar i kvadrat, avrundat uppåt). Sensorer är ofta rektangulära men här är det lite förenklat som kvadratisk.

Papper Millimeter Tum Pixlar för
300 dpi
tryck

Kamera
Mega-
pixels

Pixlar för
240 dpi
tryck
Kamera
Mega-
pixels
Pixlar för
200 dpi
tryck
Kamera
Mega-
pixels
Stående A4 210 x 297 8.3 x 11.7 2480 x 3508  12 MP 1992 x 2808  8 MP 1660 x 2340  6 MP
Stående A3 297 x 420 11.7 x 16.5 3508 x 4961  25 MP 2808 x 3960  16 MP 2340 x 3302  11 MP
Stående A2 420 x 594 16.5 x 23.4 4961 x 7016  50 MP 3960 x 5616  32 MP 3302 x 4680  22 MP

*) Vänligen notera: Informationen på denna sida innehåller en del avsiktliga förenklingar i syfte att ge tillräcklig information utan att gå in på alla tekniska utmaningar och möjligheter. Målet är att hjälpa våra kunder att bättre förstå förutsättningarna för digitala konsttryck.