Grafiska begrepp

Nedan ges en kortfattad introduktion till några begrepp avseende digitala konsttryck.

Innehållsförteckning

Färger vid tryck

Färgerna på trycket kan aldrig kan stämma helt med originalet eftersom det är skapat med olika tekniker och material. Exempelvis oljefärg, akryl, akvarell på originalet skiljer sig åt materialtekniskt jämfört med ett pigmenterat bläck som i våra Giclée och Poster-tryck. Dessutom skiljer sig olika papper eller canvasdukar med mera från varandra. Detta gäller alla trycktekniker, även äldre tekniker som litografi. Det är också bland annat därför ett original säljs till ett betydligt högre pris än tryck av samma bild.

Provtryck

Provtryck har alltid gjorts i den grafiska branschen för att säkerställa en så korrekt färgåtergivning som möjligt i trycket. Det gäller såväl litografier som moderna digitala trycktekniker som Giclée och Posters med pigmenterat bläck. Färger skiljer en hel del mellan olika kameror och dess inställningar, olika bildskärmar med olika inställningar, färgrymder, ljusförhållanden, papper och skrivare. Därför måste man alltid göra provtryck så att färgerna kan synkroniseras så bra som det är tekniskt möjligt innan man gör de riktiga trycken. Provtryck är endast till för att synkronisera färgerna och sparas hos oss som vår referens för framtida tryck. Provtrycken görs normalt på poster-papper.

Vitbalansering

När du fotograferar blir det alltid en viss avvikelse av färger på grund av olika ljusförhållanden. Med vitbalans justerar man en neutral färg (vit), till exempel om bilden är tagen utomhus på vintern då solljuset ger en blå ton (“blåstick”). Vitbalans är helt enkelt att korrigera färgerna relativt vad som kan anses vara vitt. Smartphones  gör ofta detta automatiskt men vissa appar kan låta dig hantera det manuellt. Man kan även fotografera i raw-format och hantera det i efterhand. Det är viktigt att vitbalanseringen inte gör ytor som ska ha en svag nyans utfrätta, exempelvis moln ska ha någon enstaka procent av cyan, magenta, och gult men inget svart, möjligen med undantag av kanten på molnet.

Färgkorrigering

När vitbalanseringen är gjord och vi kan jämföra det första provtrycket med originalet behöver ofta bilden färgkorrigeras något ytterligare. Det kan bero på att kameran inte lyckats fånga alla färger eller nyanser tillräckligt bra eller att ljusförhållandena vid fototillfället inte varit optimala. Färgkorrigering kan aldrig återge originalets kvaliteter fullt ut men man kan komma ganska nära.

Bildbehandling

Bildbehandling är det som ofta kallas att “photoshoppa”. Du kan vid behov beställa  bildbehandling till exempel ytterligare färgkorrigering, eller om originalet har mindre skador, repor etc. som kräver retusch. Du betalar då för varje på börjad 30 minuters arbete (upp till det tak du beställt och betalt för i förväg.

Montering

Montering behöver göras för att motivet (dvs bilden) ska komma rätt i förhållande till inramning med passepartout. Om du vill veta mer om detta finns även en video vi tagit fram (nedan). Vi kan anpassa monteringen efter standardramar (A2, A3, A4) med passepartout ifall du inte vill anlita en rammakare, vilket gör totalkostnaden betydligt lägre för dig.

Riven kant

Vid montering kan du även välja vårt unika tillval för “riven kant” vilket ger lite av en original-känsla åt bilden. På den beskurna bilden nedan ser du rivna kanten nedtill och på vänster sida (den rivna kanten är förstås på bildens alla sidor när den inte beskurits som här).

Vit kant för Posters

En vit kant brukar läggas till på posters istället för en passepartout. Nedan ser du marginalerna som används för respektive storlek på posters du trycker hos oss.
 

Marginal underkant

Övriga marginaler

A4

22 mm

17 mm

A3

30 mm

20 mm

A2

40 mm

30 mm

Inramning och passepartout

En välgjord inramning förhöjer intrycket av bilden och skyddar även bilden mot repor och missfärgning. Inramning kan göras på ett prisvärt sätt med standardramar i A2, A3 och A4 eller hos en rammakare om bilden inte har standardmått. För Giclée har man även en passepartout. Se videon för mer information.

Kvalitetsstämpel

Om du väljer att trycka Giclée-tryck kan du få vår unika, diskreta prägelstämpel nedanför motivet vilket garanterar högsta kvalitet med ljusäkta 100% 300 gram bomullspapper och pigmentfärger.

Papper för våra Giclée och Posters

De papper vi använder för Giclée är 300 gram av 100% bomull vilket är högsta kvalitet. Pappret  är noga utvalt för att kunna skriva för hand på med blyerts, till exempel numrering och signatur. Många andra bomullspapper har en för hård yta (coating) och är därför svåra att skriva på. Tillverkning av bomullspapper är ett hantverk och kan ha en viss avvikelse (cirka 2 millimeter) från standardmåtten A4, A3 och A2. För våra exklusiva Posters är pappret 230 gram, vilket är betydligt bättre än andra posters.

Pixlar och konsttryck

Digitala bilder byggs upp av pixlar vilket är små fyrkanter som man inte ser såvida inte det är för få pixlar per tum för ett visst betraktningsavstånd. Olika kameror kan fotografera med olika antal pixlar. En tavla kan sägas normalt betraktas som närmast på cirka en meters avstånd, vilket gör att det krävs minst 180 pixlar per tum. Ofta försöker man ha 240 eller 300 pixlar per tum (ppi) för att ha goda marginaler och möjliggöra närmare betraktningsavstånd. Det innebär att bilden måste ha ett visst minsta antal pixlar för olika storlekar vid utskrift, vilket också ställer krav på vad kameran klarar av. Det brukar anges i MegaPixel (MP), dvs miljoner pixlar.

Som en enkel riktlinje bör kameran klara minst 5 MP för A4, 10 MP för A3 och 15 MP för A2. Du kan enkelt googla på vad just din telefon eller kamera klarar av. Kamerans antal pixlar säger dock inte allt. En kamera med större sensor fångar mer ljus per pixel. Smartphones har generellt en mycket mindre sensor än en vanlig kamera (särskilt fullformatskameror). Nyare smartphones har i skrivande stund (2022) ofta flera linser som kombineras med mjukvara för att kompensera för detta.